About me

Mijn foto
Simpel mens, maar met 'complicated' mind.

maandag 16 december 2013

Bepaalde gevoel

geef je wel eens een soort van update. Wat ik hiermee bedoel is, soms krijg je een kriebel gevoel of een gedachte of een idee of inspiratie en nog vele andere. Vorige week was ik op gesprek geweest, het ging vrij snel die week. Besef me echt iedere dag (gelukkig) hoe snel de tijd vliegt en hoe snel alles voorbij gaat en soms moet je even stil staan, 'heb ik dat wel allemaal bewust meegemaakt?' Ene keer wel en andere keer niet, soms zit je hoofd zo vol, dat je soms echt niet meer weet welke boodschappen je hebt gehaald. Ja dat is erg! Maar dat geeft wel weer een UPDATe!  WAKE UP CALL, hallo, hier moet je zijn en niet daar! Maar goed, vorige week een gesprek gehad, ging heel goed, zoals normaal, maar dit keer was het toch anders dan anders. Het was mijn eerste echte gesprek waar ik echt kriebels in mijn buik kreeg, want het was een onbekende pad voor mij. Een heel ander soort concept en heel anders dan al mijn werkervaringen. Het was de eerste keer dat ik echt zenuwachtig was en wist niet wat mij te wachten stond. Het was geen standaard gesprekken en ik ben vooral zeer en zeer bij mezelf gebleven. Tijdens je sollicitatie gesprekken moet je jezelf zien te verkopen aan een koper, waarom moeten zij jou 'kopen' of aannemen, maar zo kan je beetje voorstellen. Het is een presentatie proces, op dat moment. Je krijgt een aantal vragen over en ze beginnen meestal met zichzelf voor te stellen (dat is al een goed indruk van een bedrijf) soms kunnen ze beetje nonchalant overkomen, omdat ze dan in een bepaalde tijd te kort komen en dat standaard gesprekken moeten voeren. En voor mij begint het juist meteen met een goede indruk zoals stevige handshake, oogcontact en glimlach. Verder als ze klaar zijn, dan beginnen ze meestal met de vraag 'nou vertel maar wie (naam) is of vertel maar wat over jezelf'... die vraag vind ik meestal altijd lastig. Ik denk dan, moet ik vertellen wie ik echt ben of wat ik heb gedaan in het werk verleden. Hoe begin je hiermee. Nou ik stel me gewoon voor wie ik ben en waar ik woon en meteen waar ik het voor het laatst heb gewerkt en zo begin ik dan te 'rollen' naar het werkverleden, waardoor er een 2 gesprekken bij komen tegelijkertijd. Dat helpt het afleiden van over jezelf vertellen. Je kan natuurlijk vertellen waar je van houdt of wat je leuk vindt, maar het is goed om te weten voor welke bedrijf jij solliciteert. Als jij solliciteert naar bepaalde kleding merken en je winkelt heel vaak ergens anders en het bedrijf waar je nu solliciteert de naam niet eens voorkomt, is het al een min puntje! Dus let goed op wat je zegt of vertelt en hou het altijd ruim positieve inzichten over producten of merken of bedrijven. Begin nooit met iets negatiefs wat je slecht hebt ervaren, je kan wel zeggen dat je het ooit hebt gemaakt maar dat is verleden tijd en je hebt er van geleerd en dat geeft al aan dat je toch optimistisch blijft. Verder dan gaan de gesprekken vanzelf. Vaak krijg je wel eens vragen die je nooit krijgt of vragen die je al kent maar let goed op dat je geen standaard gesprekken voert dat te perfect is. Want niemand is perfect en je bent hier om te leren en te ervaren en dat je het allemaal spannend vindt en dat je het leerzaam bedrijf vindt en jezelf zien ingroeien op dat gebied. Verder moet je nooit negatief praten over je vorige werkgever. Natuurlijk heeft iedereen wel eens nare dingen meegemaakt waar jij niet tevreden mee was of je was niet goed behandeld. Denk er aan, je bent een volwassenen mens en je sluit dingen af en je begint opnieuw met nieuwe kansen. Dus verpest je kansen niet door negatiefs te praten over een bedrijf of over een persoon. Je onderschat vaak verkeerd, want stel nou voor dat die persoon ook dat ene persoon kent. Wat dan, dan heb je al een slechte reputatie van jezelf gemaakt. Dus hou het altijd positief! Verder voel je wel hoe de gesprekken gaat, is het vloeiend en ontspannend of gebroken gesprekken met te veel na-denk-pauze of je beweegt te veel en die persoon voelt dat ook dat je ongemakkelijk bent, dan is altijd de twijfel of je uberhaubt wel leuk vindt of je uberhaubt wel weet waar je naar solliciteert. Voordat je naar je afspraak gaat, moet je goed voor jezelf gaan informeren. Nou internet is onmisbaar, daar haal je het meest informatie uit of via via of wie dan ook. Dus goed informeren, belangrijke punten onthouden en voer altijd als je kan en voelt, een vloeiende gesprekken met ontspannende houding. In het begin is het natuurlijk eng en spannend, maar naarmate de minute verstreken word je wat rustiger. Tenminste bij mij dan. Verder hangt ervan af wat voor indruk zij van jou hebben gekregen. Soms krijg je gesprekken met 1 of 2 personen. Dat verschilt heel erg. En als ze goed indruk hebben gekregen van jou, dan krijg je wel vaak te horen, dat je dan nog bericht krijgt of  je door gaat naar de 2e gesprek en anders via de mail en telefoon. Nou het is vrij lastig om te bepalen of je wel goed of niet goed hebt gedaan. Ook zij willen een goede indruk achterlaten, want het is namelijk een bedrijf en mocht je ooit zelf een bedrijf zijn, dan weet je in ieder geval dat ze goede reputatie hebben achter gelaten bij jou of jij denkt, nou misschien is dit ook wat voor diegene. Dus voor beide kan het win-win situatie zijn of verlies-verlies. Vaak als je door bent naar de 2e gesprek dan komen er zakelijke gesprekken voor, de salaris, urencontract, werktijden, arbeidsvoorwaarden, reiskosten of nog iets wat een bedrijf te bieden heeft. Maar goed, zoals je wel weet, iedereen zoekt werk! En vroeger was het anders, toen kon je nog gewoon solliciteren en heb je kans dat je al aangenomen wordt, maar nu zijn er zoveel mensen die net zo goed werk capaciteiten heeft als jij. En kiezen ze natuurlijk de eerste en de beste en de meeste functionele persoon uit. En dat wilt niet zeggen dat jij dan niet goed genoeg bent, het is gewoon waar ze naar zoeken. dus voel je alsjeblieft niet gepasseerd en dan is het gewoon niet ment to be. Alles in het leven loopt zoals het loopt, soms heb je het niet in de hand en soms wel. En die ene geluk, dat ene moment, is echt onvoorspelbaar en het is veel beter voor je zelfvertrouwen dat je in jezelf blijft geloven, wat er ook gebeurt en juist op dat moment komt het naar je toe! Dus niet opgeven en ga gewoon door! 

Maar goed, ik ben een tijdje bezig met werk zoeken en andere mensen zijn er langer mee bezig dan ik. Maar ik blijf echter in mezelf geloven en daarom ga ik gewoon lekker door waar ik mee bezig ben. O, ja, ik wil wel iets mee geven van mijn laatste gesprek. Wat ik leuk vind is dat je feedback krijgt van de persoon zelf die gesprekken met jou voert. Vaak als je solliciteert en ze ontvangen zoveel reacties dat ze meestal eerst een telefoon-screening doen en aantal vragen stelt dat past bij het bedrijf en als het goed klinkt, dan word je uitgenodigd voor een gesprek. Nou, tijdens het begin van je gesprek of na 10 min dat je hebt voorgesteld wie je bent en wat je wilt en wat je kan. Tijdens die gesprekken kreeg ik positieve feedback over mijn CV. Nou hoe leuk is dat! Tegen kritiek moet je kunnen, het is leerzaam en dat kan je weer meenemen naar de volgende sollicitatie. Ten eerste zei ze tegen mij, jij hebt echt een goede duidelijke CV en wat je mij nu vertelt, zie ik inderdaad terug op je brief en je CV weer terug. En dat is zeer goed, want vaak zijn de brieven of je cv heel ander persoon en dat niet overeenkomt met je persoonlijkheid. En dat is al weer een minpunt van jezelf en voor een bedrijf. Want dan komt het over alsof het iemand anders is dan het is. Dus hou het goed je brief en cv in de gaten of het wel klopt met wie jij bent. En dat was echt leerzaam en ik was heel blij om te horen van 'hoger' iemand die mijn cv beoordeelt en ik had gelijk goed gevoel en boots over mezelf, 'zie je , ik ben toch niet gek! '.. hahaha 

Paar maanden verstreken met sollicitatie moet ik helaas reĆ«el blijven en realistisch zijn. Je moet voor jezelf een terugkoppeling gaan maken, waarom je steeds net niet door heen bent gekomen, terwijl je cv en je gesprekken en je brieven juist heel goed waren en zeer interessant heeft gemaakt. Nou je kan er aantal dingen zelf bedenken maar de echte reden weet je nooit zeker. Dus maak voor jezelf, wat is nou de obstakel voor een bedrijf waardoor jij niet aangenomen werd, maar onthoudt, het ligt niet altijd aan jou zelf maar aan de bedrijf die zelf een soort profiel hebben gemaakt, een profiel van een soort persoon die ze willen en die past bij het bedrijf. Al denk je dat je jij wel bij past, is het prima. Dus maak je zelf niet te gek. En die terugkoppeling heb ik dus gedaan, ik heb merken en bedrijven gekeken en echt waar, ik ben naderhand toch blij dat ik niet door ben gekomen, alles gebeurt met een reden. Het zegt al genoeg over een bedrijf of je komt erachter dat je het toch niet leuk vindt. 

Toen heb ik zelf maar een keus gemaakt en besloten om iets heel anders te gaan doen. Een ander concept maar wel dat meer bij mij zou passen. Wat heb ik in het verleden gedaan en wat heb ik leuk gevonden. Mezelf kennende... ik vind heel veel leuke dingen om te doen. En zo maak je voor jezelf een analyserende feedback en focus je op ander concept en bedrijven, met daarin meer kans heeft op groeibasis van het bedrijf zelf en dat er ruimte zijn om door te groeien. En zo doende heb ik aantal bedrijven gezien en ik heb bij de eerste en de beste gedachten naar dat ene bedrijf gesolliciteerd en ineens had ik gesprek en nu is het afwachten wat er gaat gebeuren. Dus het is leerzaam, spannend en je houdt jezelf bezig. Mocht het niet weer niet zo zijn, dan is het klaar en ga je verder. Bedenkt dat je niet de enige bent, er zijn er zoveel mensen dus gewoon doorgaan. En als je even moet janken, ga je janken maar dan ook afsluiten. 

Zo, dit is een zeer zeer lange blog journaal van mijn sollicitatie proces. Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ieder voor zich. De een heeft meer geluk of je bent op de juiste moment en plaatst of je hebt het even niet. Denk eraan, alles gebeurt met een reden, maar geef nooit op! Blijf in jezelf geloven en je hart volgen. 

(wat ik vergeet bij te zeggen is, ik ga altijd met 'blanco-gevoel' solliciteren, ik kan me beetje bij voorstellen hoe het zou kunnen zijn, maar als je teveel over nadenkt, dan is je verwachtingen heel anders of een teleurstelling, dus blijf altijd eerlijk en laat je verrassen) 

Fijne dag en vermaak je jezelf met leuke dingen! 

liefs..jasmijn! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

wees niet bang om een reactie of een bericht achter te laten, ik zal je niet bijten en wie weet kunnen we van elkaar iets leren. Fijne leesvoer!