About me

Mijn foto
Simpel mens, maar met 'complicated' mind.

dinsdag 22 april 2014

'Out of the box' denken..

uit je comfort zone denken. Het onbekende omarmen, verder kijken dan je eigen inzicht, dingen anders bekijken dan je gewend bent, anders benadert, andere fantasieën gebruiken. Soms kom je in je omgeving terecht, waar je geen controle over kan krijgen en soms moet je ineens je gedachten en inzicht aanpassen en fouten durven te maken. Het is niet erg dat je in het begin veel fouten moet maken, maar op gegeven moment leer je het vanzelf wel af en ik denk dat je daardoor maar beter van wordt.

'Out of the box' denken is gelijk aan veranderen aan je houding en aan je instelling. Hoe ga je hier mee om? Hoe kom ik hier eruit? Bij sommige dingen moet je eigenlijk niet eens over nadenken maar gewoon doen.

Vooral in het begin! Dan is je kans om iets van te leren. In het begin is het juist makkelijker om fouten te mogen maken en durven te maken. Geen mens durft in het begin fouten te maken, helemaal niet waarvoor je bent aangenomen voor die functie. Je zet jezelf onder de druk, omdat men bepaalde verwachtingen van je hebben. Tenminste, dat denk je, maar eigenlijk is het niet zo. Ook bedrijven/ Zij weten dat je nieuw bent en dat je het beleid van het bedrijf helemaal moet leren kennen. De normen en waarden van het bedrijf en wat uiteindelijk de bedoelingen zijn. Op gegeven moment merk je vanzelf wel dat je weer in je comfort zone terecht bent gekomen, zonder dat je het door hebt. Op gegeven moment voel je je 'thuis' en wil je niets anders meer.

Door je onzekerheid kan je soms 'in the box' blijven denken, terwijl je dat niet hoeft. Onzekerheid bestaat uit dat je niet durft uit je comfort zone te trekken, door bepaalde verwachtingen zelf doel te stellen wat jij denkt, dat men zo denkt, terwijl niet zo is. Als jij steeds binnen je eigen paden blijft, die met dezelfde regels normen en waarden heeft, leer je uiteindelijk niets nieuws. Als jij je beter wilt ontwikkelen, zul je echter zelf 'Out of the box' durven te denken en ervoor gaan.

Bekrompen denken en gedachten kan je beperkingen geven, niet durven uit te laten wie je echt bent, niet echt durven te zijn wie je bent of je uitlating aanpassen aan iemands z'n gevoelens. Soms is het juist goed om direct te zeggen wat je denkt, wat daarna gebeurt, zien we dan wel. We kunnen ons niet oordelen hoe iemand over ons denken, tenminste, ik zou me niet eens druk maken om wat iemand anders denkt over mij. Wat zijn/haar gedachten zijn over mij, heb ik niets mee te maken. Het gaat om mezelf. Dus dat geldt ook voor jou.

Probeer het voor jezelf eerst te relativeren en te ontspannen te kijken naar je nieuwe omgeving. Je bent niet voor niets op die plek terecht gekomen en soms moet je gewoon de kans geven. Soms bevestigt je gevoelens in het begin dat je het niets vindt, maar als je eerst de kans geeft, waait het wel weer over. Op gegeven moment merk je vanzelf of je wel bij past of niet. Je hebt altijd zowieso een maand proeftijd. Het bedrijf of jij kan elke moment zelf de keuze maken om te stoppen. Maar vaak kan je niet zomaar stoppen omdat je bepaalde verplichtingen hebt. En ja, er moet rijst en ei komen op de tafel. Je rekeningen te kunnen betalen. Je behoeften in het leven te kunnen benuttigen. Maar het is wel ten goede voor jezelf om te weten en te beseffen waarom je dit doet. Je doet dit ook vooral voor jezelf. Soms heb je geen keuze en moet je de eerste de beste aanpakken en daarna zien we wel weer. Je overleeft het wel.

Elke mens heeft een bagage achter zich, al zie je alleen hun glimlach, vriendelijke groet maar je kan nog steeds niet oordelen of eigenlijk, je mag niet oordelen zonder dat je eerst die persoon leert kennen. Geen mens heeft recht zomaar te oordelen over diegene. leer eerst diegene kennen en ervaart zelf hoe die persoon is, dan pas kan je zelf beslissen wat je er mee wilt doen. Jij bepaalt alsnog zelf welke kant je op wilt gaan. Blijf het dichts bij jezelf en je eigen waarheid, uiteindelijk komen die toch uit.

Zelfs ik betrapt mezelf daarop. Ik denk gauw te weten wie en hoe wie ze zijn, alhoewel ik het meest wel gelijk heb, ik ga op mijn gevoel af en oordeel niet te veel daarover. Over bepaalde muzikanten voorbeeld, ik ben niet zo fan van bepaalde muzikanten of zangers. Zangers die mee liften of denken dat ze kunnen zingen. Of bepaalde muzikanten die denken dat ze kunnen spelen. Al speel ik zelf niet het instrument maar ik weet wel wat ik mooi vind en dat het beter kan, gevoelsmatig, want het is wel iets creatiefs en iets prikkelend, als jij mij niet prikkels, dan zegt niets over jou, maar meer over mezelf. En daarom verschillen mensen van hun meningen, gedachten en taste! Het is niet eens zo erg, niet iedereen hoeft hetzelfde zijn, wees gewoon lekker jezelf en uniek en blijf bij wie je bent. Maar als jij je beter wilt ontwikkelen, zul je eerst die omgeving de kans moeten geven om te laten zien wat het waard is en waarom jij daar moet zijn en wat leerzaam zal zijn voor jezelf.

Mocht je het echter niets vinden, dan weet je het en kijk je verder. Soms is het niet nodig om 10 stappen te vooruit te denken, soms is het ook gewoon genoeg om bewust van te zijn met wat je doet en met wat je hebt. Niets is perfect of niets is blijvend. Bij elke kans dat je krijgt in je leven, ben je ervaring en kennis rijker. Wees dankbaar voor wie je bent en wat je hebt, meer is het niet nodig. Het is goed om te beginnen met een lach naar jezelf en jezelf het beste gunnen, met heel veel liefde, die een oneindig bron heeft.

Maak een keuze en begin je dag met een lach en zegt 'DANK JE WEL'...meer niet, de rest volgt vanzelf, geloof me, het werkt!

Wens je een heerlijke dag, ondanks het weer, blijf bij jezelf en wie je bent en je mag best trots op jezelf zijn!

Liefs! Ik doe ook me best!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

wees niet bang om een reactie of een bericht achter te laten, ik zal je niet bijten en wie weet kunnen we van elkaar iets leren. Fijne leesvoer!