About me

Mijn foto
Simpel mens, maar met 'complicated' mind.

vrijdag 7 maart 2014

IK WEET WAT IK HEB.... (ahum)..

Achter gekomen via een vriendin van mij en via andere sites van psycho doktoren, nee ik ben niet gek of eigenlijk wel?

http://www.addkenmerken.net/hoog-sensitief-persoon-hsp/

Dat wilt niet zeggen dat het daarmee opgelost is, maar het geeft wel een beetje verklaringen, als je op die website bent geweest en je herkent bepaalde dingen op het lijst, dan ga je ineens een aah-moment krijgen maar dat is nog lang niet alles. Het kan met alles te maken hebben, door de situatie, door je omgeving, door je relatie of nare ervaringen van vroeger of eigenlijk is dat dit gebeurt na mijn bevalling van mijn zoon. Hij is inmiddels 12 geworden, het leven gaat verder, al is z'n vader zo #$*%^@ maar goed, niets aan de doen en ik ga daar niet te veel aandacht besteden, soms wil je je gewoon heelhuids alles daarmee zeggen maar het lost niet op, want we kunnen niet samen communiceren, hij haalt altijd andere dingen bij waarvan ik denk, wat heeft dat nou mee te maken?? Maar goed, helaas EGO is een asshole!

De omschrijvingen kloppen namelijk wel, het leek wel alsof het over mij ging maar het is algemeen en bijna iedereen kan dat hebben, soms word je gewoon gek van je eigen kortsluiting in je hoofd en soms blijf je te lang hangen en ineens heb je stemming wisseling en dat vind ik enorm irritant. Soms is het goed om te beseffen dat je leeft met je gevoelens maar het moet niet overheersen, want dan zijn het niet echt je gevoelens maar je ego-gevoelens die in de weg zit en overheerst meteen de hele sfeer. Bam, daar ga je! Ineens van een zonnige weer naar een winterstorm-achtige weer en het blijft maar stormen en stormen, dan is het inmiddels 3 dagen verder en langzaam komt de zon na de regen. PSYCHO zeg ik dan!

Gisteren had ik best een heerlijke dag, maar ik had het idee dat ik er niet bewust aanwezig was, want ik moest echt nadenken of ik wel die auto deur op slot had gedaan, 3 keer checken en dan nog twijfelen, heb ik wel die stekker van de koffieapparaat uitgezet, heb ik wel die stijltang op uit gezet en stekker uit gezet, heb ik die deur wel op slot gedaan? En ga zo maar door, die dingen heb je, wanneer je er niet bewust mee doet, als je bewust hebt gedaan, onthoud je beter en weet je het ook dat het gedaan is en ga je niet twijfelen aan jezelf. En dan merk ik dat ik weer aan het 'zweverig' was. Heel vervelend, want ik wil helemaal niet zweven of zweverig overkomen, ik wil gewoon met het gevoel aanwezig zijn, meer niet.

Een stukje van de website:

Wat ervaart een hoog sensitief persoon?

Een HSP’er, hoog sensitief persoon, neemt veel meer waar uit zijn omgeving. Kleine details in de omgeving worden eerder opgemerkt en ook de psychologische toestand van anderen om zich heen worden sterk ervaren. Ook geuren en smaken worden sterk ervaren. Dit komt omdat het brein i.c.m. het zenuwstelsel op een andere manier de prikkels filtert.
Zo kan het voorkomen dat een hoog gevoelig persoon soms ineens een wisselende stemming ervaart. Dit kan in veel gevallen komen door de psychische toestand van 1 of meerdere mensen om hem heen. Een hoog sensitief persoon ervaart namelijk direct welke stemming er in een ander omgaat. In veel gevallen heeft deze stemming van een ander direct gevolg op de stemming van hem zelf. Door deze hooggevoeligheid kan de hooggevoelige persoon deze stemming  snel zelf gaan ervaren wat helemaal onbewust gaat. Dit kan erg verwarrend zijn voor een hoog sensitief persoon. Hij of zij zal zich dan ook vaak afvragen waarom dit gevoel ineens de overhand neemt. Niet wetende dat deze emoties afkomstig zijn van een ander en onbewust worden overgenomen.
Dit werkt bijvoorbeeld ook zo met medicatie en overgevoeligheid voor voedsel. Een hoog sensitief persoon zal veel eerder kleine veranderingen bij zichzelf ervaren. Dit kan voor angst zorgen de controle te verliezen en vragen opwekken als “wat gebeurd er met me?”.
Hooggevoelige mensen hebben ook in veel gevallen meer last van allergieën. Ook dit zijn reacties van het zenuwstelsel die overmatig reageert.
Kenmerken van HSP
  • HSP oog Hoog sensitief persoon (HSP) Wat is het en wat zijn de kenmerken?Een intensievere en gedetailleerdere waarneming (horen, zien, ruiken, proeven, voelen)
  • Sterk vermogen sferen en stemmingen van anderen aan te voelen
  • Ervaart zowel de stemmingen van anderen als die van zichzelf heel sterk
  • Hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel wat voor conflicten kan zorgen
  • Een rijkelijke innerlijke beleving van de wereld wat samengaat met dromen en fantaseren
  • Meer dan gemiddeld onder de indruk van kunst en muziek
  • Pas waarde ergens aan kunnen hechten wanneer er een gevoel aan te pas komt
  • Een sterkere verbinding met de natuur
  • Willen anderen graag helpen en bijstaan
  • Over het algemeen perfectionistisch van aard
  • Een goed inlevingsvermogen
  • Hebben een zeer goed ontwikkelde intuïtie
  • Beschikken over een 6de zintuig
  • Diepzinnig en creatief
  • Denken in beelden (plaatjes)
  • Soms paranormale eigenschappen zoals bijvoorbeeld zien van aura’s
De rest moet je maar op de website lezen als je denkt dat je het ook hebt of iemand kent die het heeft of je hebt interesse. 

Klachten door HSP

  • hoog sensitief persoon en stress Hoog sensitief persoon (HSP) Wat is het en wat zijn de kenmerken?Moeite met het vinden van ritme in het leven
  • Moeite met plannen en krijgen van structuur
  • Vaak een gevoel van onrust door prikkels van buitenaf
  • Veel tijd nodig om indrukken te verwerken en weer tot zichzelf te komen (overprikkeld)
  • Kan zich snel ergens zorgen over maken en is snel overstuur
  • Ervaren sneller klachten als stress, spanningen, angsten en vermoeidheid
  • Ervaren vaker fysieke klachten als maag en darm klachten, hoofdpijn en allergieën
  • Ervaren pijn sterker
  • Moeite met veranderingen in het leven
  • En een hoog sensitief persoon is vaak erg kieskeurig
Okay, ik hou het hierbij, anders kan ik net zo goed de hele pagina overnemen en dat wil ik niet. Op die website staan ook andere dingen, dat jij misschien wel interesse hebt en het hoeft niet allemaal zo te zijn, maar bepaalde herkenbare punten kan misschien wel je gedachten omzetten in iets positiefs. Die klachten wat hierboven staat, daar heb ik echt wel wat problemen mee, ik ben niet gestoord (dacht ik eerst van wel) maar ik ben net zo goed normaal als iedereen en wil je altijd maar normaal zijn? Weet ik niet, dat moet je bij jezelf afvragen, het is belangrijk om te beseffen wie je bent, wat jij doet en dat je happy met jezelf, je kan wel uren lang naar Pharrel luisteren met z'n hitsong 'happy'... of tijdens het opmaken of tijdens de wc moment, wat jij wilt, maar oprecht happy voelen is anders dan zogenaamd happy voelen, dus wees eerlijk naar jezelf en voor jezelf. Je hoeft niet 24/7 happy te zijn, je bent ook maar een mens, maar als je maar tevreden bent, dankbaar bent voor vele dingen, dingen die je zelf hebt opgebouwd uit het niets, dingen die je met de lege handen was begonnen. En ga zo maar door.

Helaas had ik gisteren weer een 2 afwijzingen gehad, iedereen die t weet, ik ben namelijk gek op H&M, zij hebben ook andere concepten bij gekregen zoals COS, Monki, The Other Stories, dat hoort namelijk ook bij H&M, vroeger had ik bij H&M ook gewerkt, het was een goeie leerschool maar echt als ze om mensen vragen voor werk, van verkoopster tot floormanager of visual merchandiser, ik word altijd afgewezen, ik moet het hierbij laten, en alleen maar shoppen. Gewoon afgewezen via de hoofdkantoor, maar eigenlijk zou de manager van de winkel zelf toch mensen moeten selecteren of is dat te veel werk, er solliciteren natuurlijk honderden mensen naar, maar als je naar mijn cv kijkt, mijn werk ervaringen en mijn inzichten is toch goed voor ze? Nee, blijkbaar niet, waarschijnlijk kijken ze niet verder dan mijn geboortedatum. Het slaat nergens op!! Het is zo moeilijk, echt moeilijk!! De crisis is pas voorbij als ik een baan heb!!

Ik weet niet meer wat ik moet doen, soms. Me vriend zei, niets is voor altijd. Er komt altijd wel goed, uiteindelijk. HALLO, IK ZIT 6 MAANDEN THUIS, its killing me!!! Werkloos toekijken hoe hij druk heeft en ander dingen die erbij komen (kan hij er niets aan doen hoor), maar ik ben het gewoon zo zat dat ik thuis zit, ik ben gewoon zo boos!! Wat heeft het voor nut? De maatschappij die tegen je werken, zie ik te zachtmoedig uit? Ben ik niet geloofwaardig of kom ik niet geloofwaardig over? Heb ik geen harde gezicht? Ben ik niet te blank genoeg? Je zal denken dat er echt iets met je aan de hand is, maar natuurlijk is er niets, maar in je hoofd denk je van wel!

Ik stop het hierbij, anders kan ik ellende lang blog hierover schrijven, ik ga als ik nog inspiratie heb, vanmiddag verder met 2e blog, en ja woensdag hield ik lekker vrije dag voor mezelf, vandaar dat er geen woensdag bij zit en gisteren was ik lekker op de bloemendaal strand, heerlijk rustig, bijna niemand was er. Maar vandaag komt er dus nog 1.

Nou, het is nog vroeg, dus maak er wat van! ER kan misschien nog ergens een wonder gebeuren vandaag!

Fijne dag, ik doe me best!

Liefs!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

wees niet bang om een reactie of een bericht achter te laten, ik zal je niet bijten en wie weet kunnen we van elkaar iets leren. Fijne leesvoer!