About me

Mijn foto
Simpel mens, maar met 'complicated' mind.

vrijdag 7 maart 2014

Waar moet ik heen?

Ik ben nu 6 maanden werkloos, ik heb zo me best gedaan en het mag niet ophouden, ik kan alleen maar doorgaan, doorgaan, doorgaan tot er wel eentje is die in mij gelooft en die met mij wilt gaan samen werken. Zoals je misschien al weet, gooi ik mijn frustratie hier helemaal los, er zijn aantal zaken en dingen die op dit moment in deze maatschappij niet kloppen, ik voel me echt gediscrimineerd! Op mijn leeftijd, op mijn uiterlijk, op mijn ervaringen. Mensen kijken niet verder dan de eerste blok van je CV. Zodra ze zien wat mijn geboortedatum is en het kan zo zijn, dat ik misschien ouder ben dan de persoon zelf, dan haken ze al snel af, dat moeten ze niet of ze zien dat ik een Aziatische look heb, zie ik er zachtmoedig uit? Ik leidinggevende? Nee, dat kan niet, Aziatische mensen zijn juist te lief. Ik zal je wat zeggen, PURE ONZIN, niet voor niets de China de grote hardwerkende gekke chinezen, werken als een mier zonder kop en alles maar AMEN zeggen? Nee hoor, je zult schrikken wanneer ik mijn bek open doe! Maar goed, wat is er gebeurd, waarom is het zover gekomen met alles? Hoe willen ze die begrijzing aan gaan? Ze vragen voor een keukenhulp bij Ikea een Hbo student die minstens een jaarvrij moet zijn van school om te komen werken? Of ze vragen stagiere, lekker gratis, en goedkoop of ze geven alleen maar 0 uren contracten? Of wat tegenwoordig zo is, je krijgt geen vaste contract!



Ik ben nu inmiddels 6 maanden verder, al begin ik de beseffen, dat ik misschien de verkeerde keuze heeft gemaakt, dat weet ik niet. Al had ik mijn kansen kunnen grijpen, maar er was steeds iets wat mij niet goed zat, ik moet soms 3 stappen verder kijken, heeft het nut? Is het wat? Ten eerste had ik bijna een baan kunnen krijgen bij een grote voedsel warenhuis in Amsterdam als balie/kassa receptioniste maar dan met 0 uren contract. Dat vond ik echt balen,want ik zit natuurlijk tussen de 2 kanten, werkgever en de ww. Als je accepteert, dan moet je maar afwachten van de werkgever, wanneer je mag werken, en inspringen (dus plannen maken is soms lastig want je bent verplicht dan meteen te komen) 2de is als jij 0 uren accepteert, betekent dat je heel goed je administratie moet bijhouden voor de uwv, want de gewerkte onvoorspelbare uren moet je nauwkeurig doorgeven en de resterende dat je niet werkt, ben jij verplicht om verder te zoeken naar een gepaste baan voor 38 uur contract, want dat betaalt uwv je uit. Dus je zit met 2 dingen, werkgever die vertrouwen in jou heeft dat je braaf en trouw komt werken, wanneer het uitkomt, maar ondertussen moet je verplicht door de uwv door solliciteren, mocht je ineens wel een baan kunnen vinden voor 38 uur, dan moet je die werkgever teleurstellen dat je niet meer komt, dus het werkt dubbelzinnig en dwars! Kijk, als jij niet afhankelijk bent van je financien en je partner kan ruim voor alles betalen, dan heb je de uwv niet nodig. Dan kan je gewoon afzeggen en gewoon voor die 0 uren contracten aangaan. En dan nog gaat er extra inkomstenbelasting af, al krijg je het terug, maar je zit er niet op te wachten met zoveel moeite dat je dan alsnog 40% moet afstaan! De werktijden die van 7 uur tot 5 uur moet werken en dan 2 koopavonden erbij? Ik weet niet, maar alsnog kon ik het doen, puur om je gat te vullen en je hebt wat bezigheden, maar het zal je dwars blijven liggen door die uwv gedoe.



2e is was voor een winkelmerk, een Nederlands dames merkkleding, hier bij mij in de buurt, de contract uur is 16 uur en nog wat extra indien nodig, ben op gesprek geweest, was goed, maar ze was wel meteen concreet duidelijk over de stand van zaken hoe het gaat, als je aangenomen bent. Ten eerste moet je flexibel zijn, dus niet erg vinden om te reizen en de winkels te vervangen, 2e is, je staat vaak alleen, geen pauze maar die half uur extra wordt wel gewoon doorbetaald en je sluit half uur eerder dan de normale winkeltijden en je hebt geen koopavonden (op zich lekker) 3e, je krijgt geen vast contract! Dus als je 3 keer een half jaar hebt gehad, moet je alweer oprotten! Dus als je even uitrekent, dan ben ik rond de 40 en moet ik weer een baan gaan vinden en dan weer uwv aanvragen voor 16 uur contract dat je uitbetaald krijgt? NEE, DACHT HET NIET! En daarom had ik dus geweigerd, ze vond mij wel goeie kandidaat. Ik heb alle ervaringen die zij nodig hebben, en oh, de uurloon is lachwekkend! Maar goed, dat dus.

3e is ik werd benaderd door een buro, een tussenpersoon voor werkgever en werknemer, ze had mijn CV gezien op een site en ze zag dat ik Aziatische look had met mijn moedertaal. Precies wat ze nodig had, tot ik op gesprek kwam wat alles goed ging, tot ik hoorde wat voor merk het was en waar het was en wat de werktijden waren en HOE JE ERUIT MOET ZIEN! Okay, ik schrok me rot van hier tot atlantische weet ik veel oceaan! Ik ben een mens, geen robot!! Dus ik ga hier niet extra op in, ik behoud mijn karma even zo, want ja, ieders z'n ding natuurlijk. Je zal wel denken, ja maar dan heb je werk? Dat klopt, weet je, ik ken mezelf, ik ga het niet volhouden, misschien ben ik al binnen 2 weken weg of ze vinden me niet goed en moet ik weg, dus ik bekijk de zaken misschien beetje te vooruit, maar als je goed wilt doen, moet je goed doen en in jezelf blijven geloven.

Dus dat waren de 'kansen' dat ik misschien had kunnen nemen, maar ik weet gewoon hoe het gaat, het gaat niet werken voor mij en bij mij, misschien dat ik de risico niet aan durft, maar ik ken mezelf, ik ga het gewoon niet redden en enorm twijfelen aan mezelf.

Dus nu moet ik gewoon door blijven zoeken en doorgaan, maar ik merk wel dat ik toch wat zat begint te worden, het is nu gewoon klaar!! Ik wil niet meer twijfelen aan mezelf, ik verdien beter!!!

Dus bij deze, op naar de volgende zoektocht!!!


Fijne dag! ik doe me best! Liefs! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

wees niet bang om een reactie of een bericht achter te laten, ik zal je niet bijten en wie weet kunnen we van elkaar iets leren. Fijne leesvoer!