About me

Mijn foto
Simpel mens, maar met 'complicated' mind.

zaterdag 22 maart 2014

Kapper/Kapster, ...



je haat het of je houdt van ze! Nou in mijn geval, ik ben BANG voor ze! Ik dacht, ik doe eens wat anders, ik ben al ruim 5 jaar niet meer naar de kapper geweest, hooguit wel een keer laten knippen door een vriendin van een vriendin, ze deed het best goed, had ook liever door haar willen knippen maar ze is rommelig met haar 'schema' dus het was al lastig om af te spreken met haar. Maar goed, Ik dacht, ik ga het doen!! Alsof het je eerste keer was. Niet dus, ik ben namelijk echt bang voor dat ene met de schaar in z'n hand of haar hand. Het begon eigenlijk toen ik 16 was, ik had lange haar, en ik wilde alleen maar puntjes bij knippen, gewoon normaal recht. Ik ging er naar toe en kreeg een meid een stagiere aangeboden om mijn haar even te knippen, ik dacht, ach, geeft niet, doe maar hoor. Voordat ik het wist, ging er grote stuk ervan af en het was scheef, dus die begeleidster zag dat en ze zei ook niets, maar ik zag aan haar kop, dat het niet goed was, dus ze moest het 'verbeteren'... nou je kunt het al raden, nog meer stukken eraf, en korter dan ik had gewild, ik dacht, wat is dit!!! Ik, aziatisch, heel rustig kalm, nietszeggend, maar in me hoofd, was ik zo boos dat ik wel een kungfu kick ass wilde geven aan die griet! Maar goed, ik betaalde netjes en ging weg maar KOMT NOOIT MEER TERUG!!!!

2e poging was bij een ander zaak. Kwam wel serieus over, uitstraling gaf wel aan dat ze weten wat ze aan het doen zijn, maar BINGO! Niet dus! Ook weer scheef en lelijke pony, me kop zag eruit als een bolle nerdy chinees achtig (ik heb al een aziatisch duidelijk look) maar dit werd nog erger benadrukt! Maar op dat moment zei ik ook, nee dat vind ik niet mooi, maar ze kon verder niets aan veranderen, dus ik weer teleurgesteld en volle pot betaald, ik ging en kwam nooit meer! Als ik er langs liep keek ik nooit meer naar binnen, wat een k*t kapper zaak! 

3e, 4e en 5e poging, was allemaal met de verf!! Ik wil eens wat anders! Ik was ook veel jonger en ik dacht 'ik wil ook zo'n kleur als Janet Jackson burgundy red! En wat kreeg ik? EEN VUURTOREN!!! Serieus, ik zag eruit als een DragQueen met VUURTOREN kleurige haar met brandwonen en bloeduitspatting!! JA serieus, ik maak geen grap. 6 weken later wilde ik weer donkerder, en werd geadviseerd om eerst te blonderen?/?? Really? Dus ik dacht, ok, jij hebt ervaring, doe maar! En ja, alweer werd ik misselijke, duizelig en koppijn, whatever, ik trok het niet meer en moest uitgespoeld worden, en de kleur pakte ook niet, al heb ik bijna totaal 3 uur gezeten! Eerst zeiden, ja HOOR, DAT KUNNEN WE, we zijn niet voor niets ...... (ik noem liever geen naam van de salon) Dus ik dacht, ok. Helaas was ik zeer ontevreden, ik leek echt een dooie vos die aangereden was op de snelweg, of alsof ik een pruik op had en ik leek meteen 10 jaar ouder, Serieus ik kon wel schreeuwen, en na het afrekenen, zeiden ze nog, 'mocht je niet tevreden zijn, komt dan over 6 weken weer terug, en krijg je 50% op de nieuwe behandeling'.. Ik had 115 euro betaald!! Ik dacht bij mezelf NEE, NOOIT MEER C.....! En boos liep ik weg! Ik wist van mezelf, mocht het weer niet goed gaan, neem voor de zekerheid pet mee! En ja, ik deed me pet op en kwam thuis, HUILEND!!! Ik jankte als een klein kind, klein kind die haar ijsje op de grond liet vallen en haar lievelingssmaak weg was, UNF*CKING BELIEVABLE! 

En toen had ik een tijdje (vrij lang) mobiele thuis-kapster gevonden, super aardig, ze gaf me een comfortabel gevoel en ik voelde ook dat ze wist wat ik wilde en wat ik NIET wilde, en bij elke knip, ging ze van te voren zeggen waarom ze dat deed. Ze keek naar me hoofdlijn en hoe me hoofd in elkaar zit en bepaalde haar stylen op bepaalde manier mooier laten uit komen en van alles gaf ze eerlijke en rustig onbedwingbaar advies naar mij toe. Ik liet me helemaal los en toen had ik het gevoel, ja dit is het! Dus inderdaad, ze was super! Ik woonde toen in een ander stad en ik had haar 5 jaar lang als mijn vaste kapster. Ze was niet duur, super lief en kon echt met d'r opschieten en ja, ze was echt super! Maar helaas door omstandigheden moest ik verhuizen en ja dat was op kilometers te ver om af te spreken dus helaas heb ik haar niet meer als mijn kapster. (snik, snik, snik...) 

En paar weken geleden, dacht ik, ik ga het doen, gewoon doen, ga ervoor, wees niet bang, ga gewoon naar binnen. 

Toen ik binnen kwam, werd ik goed gegroet, vriendelijk, ik keek even om me heen en er waren wel wat mensen te wachten, dus ik dacht, ja ik wil graag geknipt worden (duuh) dus ik ging zitten en voordat ik het wist, kon ik gelijk aan de stoel. Ik kreeg een dametje, die echt zeer aanwezig was, ik baalde klein beetje, ik had al een neiging dat ik niet durfde zeggen dat ik best wel bang voor je ben... maar goed, ik gaf wel aan, toen ze vroeg wat ik wilde. Ik zei tegen haar, ten eerste ben ik bang voor de iemand die niet goed kan luisteren en ik heb een soort van kapper angst (ze moest er beetje om lachen), mij maakt het niet uit, maar klonk waarschijnlijk chinees achtig funny jokes!! (NOT)! Maar goed, ik legde d'r uit, wat ik WEL wilde en niet dat ze bepaalde laagjes wilde knippen en me hoofdlijn goed kan zien, hoe mijn haar valt. Mijn hoofd lijkt heel makkelijk maar is niet zo. Je kan niet zomaar knippen. Ze keek me zo aan, van, HALLO, IK BEN HIER DE KAPSTER, en ik keek haar terug, HALLO IK BEN HIER DE KLANT! 



Maar goed, ze begreep wat ik wilde maar toch kwam ze met HEEL WAT ANDERS, dan paar seconde geleden wat ik net vertelde aan haar, ik dacht, ben je nou OOST-INDISCH-DOOF of praat ik echt chinees manderijns tegen je? Op gegeven moment merkte ze aan mijn blik dat ik niet tevreden was, was ze even stil, dus op dat moment, dacht ik, of ik blijf zitten of ik sta nu op en ga weg! SAFE YOU HAIR, me gevoel knaagde, ik kreeg buikpijn, zweet onder me oksel wat ik normaal nooit heb, me skinny broek was bijna bezweet, ik dacht, op staan en weg! En dat deed ik! Ik bedankte haar en zei, 'laat maar, het is goed zo, ander keer beter', ik bleef wel vriendelijk en wilde haar niet voor de schut zetten waar andere mensen bij waren (zelfs dat, hou ik er rekening mee) en toen stapte ze achteruit en ze begreep helemaal niets meer en kwam een vrouw naar me toe of er iets is, ik zei , nee, of ja, maar het heeft nu geen zin, ik vind al vervelend, dat ze niet goed heeft geluisterd. Dat zei ik eerlijk. En liep de deur uit. 

Toen ik buiten was, viel er een enorme last van me schouder en ik dacht HELL NO gaat mij dat nog een keer gebeuren. Dus bij deze wacht ik helaas nog 5 jaar?? en voorlopig knip ik maar zelf! 

Is misschien Drama-Queen achtig maar sorry, mijn haar is heilig!!! Dat is mijn visite kaart, mijn uitdrukking, hell ya, ben ik maar een DramaQueen! Never nooit meer! 

Ik wil dolgraag mijn haar laten bijknippen, me haar laten verwennen maar dan liefst door een echt KONING OF KONINGIN! Zelfs bij duurdere merk haar salons zuigt! Dus het zegt echt niets. 

Ik vind het belangrijk dat ze naar je hoofd moet kijken, hoe die vallen, welk vormen ik heb, met welke kapsel mij het beste staat, mijn hoofd-haar-lijn, hoe die vallen, weet je, ik ben geen hairstylist maar we hebben niet voor niets INTERNET en ja ik lees heel veel en ik heb zelf 'kennis' opgebouwd en zo wist ik wel wat ik WEL en NIET wilde. 

Mocht jullie interesse hebben, ik lees ook haar blog, dat is http://delanghaarkapster.wordpress.com/ ze schrijft heel leuk en ze heeft er meer verstand van dan ik, dus mocht je wat advies willen weten, zou ik het bij haar vragen. 

Dus om nu echt af te sluiten!!! Ander keer beter!! 

Liefs! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

wees niet bang om een reactie of een bericht achter te laten, ik zal je niet bijten en wie weet kunnen we van elkaar iets leren. Fijne leesvoer!